با استفاده از صفحات سیمانی و گچی می‌توان به زیبا سازی سقف و دیوار کمک کرد. امروزه یکی از رایج‌ترین اجزای دکوراسیون، کناف سقف کاذب است. برای نصب کناف سقف کاذب و همچنین دیوارهای کاذب به یک سری سازه‌ها و متعلقات نیاز است. شاید تعدادی از سازه‌های دیوار کاذب با کناف سقف کاذب یکسان باشند، ولی در حالت کلی تعدادی از سازه‌ها صرفاً برای دیوار کاذب تهیه شده‌اند. هر جزء دکوراسیون، سازه خاص خود را دارد. به‌عنوان‌مثال سازه رانر برای دیوار کاذب مورد استفاده قرار می‌گیرد. قبل از نصب دیوار کاذب، رانر و تجهیزات دیگر نصب می‌شوند. در واقع سازه رانر، وظیفه زیر سازی را انجام داده و فضا را برای جای گذاری تایل یا پانل‌های گچی یا سیمانی آماده می‌کند.

فرقی ندارد جنس دیوار کاذب از چه متریالی باشد، وجود سازه رانر در حالت کلی برای زیر سازی انواع دیوار کاذب ضروری است. با توجه به ضروری بودن این عامل برای نصب انواع دیوار کاذب، بهتر است به ارائه توضیحات بیشتری درباره آن پرداخته و به بررسی کاربرد و انواع آن نیز بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این سازه با ما همراه باشید. شما این امکان را دارید تا انواع سازه کناف سقف کاذب و اتصالات زیرسازی را از هلدینگ ساختمانی پیگاژ خریداری کنید. بدین منظور کافیست با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سازه رانر چیست؟

رانر یا همان سازه رانر، بخش افقی زیر سازی ساختار دیوار کاذب را تشکیل می‌دهد. سازه رانر، به شکل U تولید می‌شود. روش تولید این سازه، با نورد سرد است. رانر را می‌توان در ضخامت‌های مختلفی از جمله 0.50، 0.55 و 0.60 میلی متر تهیه کرد. به طور کل می‌توان گفت رانر را سطح مقطع ثابت با طولی معین تعریف کرد. سازه رانر طبق استانداردهای DIN و NF تهیه و تولید می‌شود. جنس رانر از ورقه فولادی گالوانیزه است. این سازه، با استفاده از دستگاه رول فرمینگ، شکل دهی می‌شود. این سازه اهمیت زیادی در عملکرد دیوارهای کاذب دارد.

انواع رانر

سازه رانر دارای سه نوع بوده و هر سه نوع آن در ضخامت‌های یکسانی که در قسمت قبل اشاره شد، تولید می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که روش تهیه و فرم دهی هر سه نوع رانر یکسان می‌باشد. از انواع رانر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. رانر 50 یا U50: رانر 50، دارای عرضی برابر با 50 میلی متر است. همچنین طول این سازه 4000 میلی متر می‌باشد.

2. رانر 70 یا U70: عرض رانر 70، برابر با 70 میلی متر بوده و طول آن 4000 میلی متر است.

3. رانر 100 یا U100: رانر 100 یا سازه رانر نوع 100 دارای ضخامتی برابر با 100 میلی متر بوده و طول آن مانند سایر انواع رانر، 4000 میلی متر می‌باشد. 


کاربرد سازه رانر در دیوار کاذب

سازه رانر علاوه بر دیوار کاذب در سقف‌های کاذب نیز قابل استفاده است. به‌عنوان‌مثال می‌توان از سازه رانر برای استحکام بخشیدن به سقف و زیر سازی آن استفاده کرد. در اطراف دیوارهای کناف، از سازه رانر استفاده می‌شود. سازه رانر در کنار سازه استاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی این دو کاربرد یکسانی ندارند. سازه رانر برخلاف سازه استاد، یک سازه غیر باربر بوده و عملکرد متفاوتی با استاد دارد. همچنین از کاربردهای دیگر این سازه می‌توان به استفاده از آن برای ایجاد تعادل قاب دیوارهای کاذب، اشاره کرد. 

مهم‌ترین مزایای سازه رانر چیست؟

در زمان امروزه که ساختمان سازی بسیار رونق گرفته و جایگاه مهمی پیدا کرده است، طراحان تمام تلاش خود را در جهت اینکه وزن ساختمان‌ها را کاهش بدهند انجام داده‌اند. در نتیجه این افراد با استفاده از تکنولوژی تلاش کرده‌اند که با استفاده از سازه رانر و اجراء آن، این کار را انجام بدهند. در حالت کلی در ساختمان‌هایی که از پروفیل‌های سبک و گالوانیزه در ساختار خود استفاده می‌کنند، سازه‌های استاد و رانر را نیز در آن به کار می‌برند. از سوی دیگر باید اضافه کنیم که در ساختمان‌هایی که تعداد طبقات زیادی دارند و یا از طریق شیوه سنتی ساخته شده و وزن زیادی را به خود اختصاص داده‌اند، بهترین پیشنهاد این است که از دیوارهای کناف و یا سقف کاذب استفاده شود. البته در صورتی که هر کدام از این موارد مورد استفاده قرار بگیرد؛ احتیاج است که از پروفیل استاد و یا رانر در جهت زیر سازی استفاده شود. مهم است بدانید که استفاده از سازه رانر مزیت‌هایی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

• این سازه علاوه بر اینکه وزن بسیار کمی دارد، مقاومت بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است

• مهم است بدانید که سازه رانر باعث می‌شود که در برابر زلزله و حوادث صدمات و آسیب‌ها به حداقل ممکن برسد

• از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که سازه رانر به خود اختصاص داده این است که پروژه‌ها و ساخت و سازهای ساختمانی را با سرعت بسیار بالاتری انجام می‌دهد

ویژگی‌های سازه رانر چگونه است؟

اگر بخواهیم به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سازه رانر اشاره کنیم باید بگوییم که این سازه یکی از اجزاء افقی در ساخت و ساز دیوار و سقف کناف به حساب می‌آید‌. در واقع سازه رانر در قسمت افقی دیوار به کار برده می‌شود. جالب است بدانید که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سازه رانر این است که به شکل U انگلیسی بوده و عرض آن نیز باید با عرض استاد یکسان باشد. شاید از خود این سوال را بپرسید که دلیل هم عرض بودن استاد و رانر چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که این دو سازه باید هم عرض باشند تا بتوانند در دهانه یکدیگر قرار بگیرند. اگر عرض یکی کمتر و دیگری بیشتر باشد، نمی‌توان سازه‌ها را روی یکدیگر نصب کرد. 

نقش سازه رانر در ساخت و ساز

سازه رانر یا به عبارت دیگر دیوارهای جدا کننده سقف و دیوار کناف، از دیوارهای باربری به حساب می‌آید که در فضای داخلی ساختمان می‌تواند به استفاده برسد. مهم است بدانید که خود این سازه شامل قسمت‌های مختلفی بوده که مهم‌ترین آن قاب‌های فولادی است. این قاب‌ها مقاطعی به شکل U و C دارد. نکته دیگر این است مقاطعی که شکل C دارند با نام سازه استاد و مقاطع U شکل با نام سازه رانر ۵۰ شناخته می‌شود. اگر بخواهیم به صورت دقیق نقش سازه رانر را به شما بگوبیم باید بدانید که صفحه‌های روکش دار گچی در یک یا چندین لایه، از طریق پیچ‌هایی که مخصوص هستند روی هم متصل می‌شوند. 

در حالت کلی درزهایی که میان این صفحات است از طریق نوار درزگیر و یا بتونه پوشانده می‌شود و به همین ترتیب است که یک سطح یکپارچه به وجود می‌آورد. سطحی که بدین گونه به دست می‌آید پس از اینکه به صورت کامل آماده شد می‌تواند در کارهای مختلفی مانند اجرای رنگ، کاغذ دیواری، کاشی کاری و یا پوشش‌های دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. از سوی دیگر باید اضافه کنیم که سازه رانر نقص عایق صوت و حرارت را نیز با فضای خالی خود دارد. در واقع این قسمت مانند یک جداره عمل می‌کند و در برابر حریق و آتش سوزی نیز مقاومت می‌کند. 

سازه کناف چیست؟

امروزه باتوجه به اینکه زیبایی داخلی ساختمان‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته، بیشتر افراد به سقف کاذب که یکی از پرطرفدارترین طرح‌های دکوراسیون به حساب می‌آید استفاده می‌کنند. در حال حاضر، طراحی سقف کاذب در ساختمان‌های مختلف مانند مسکونی، اداری و تجاری به کار برده می‌شود. البته باید به این مسئله نیز اشاره کنیم که برای اجرای سقف کاذب نیز به متریال‌ها و زیرساخت‌های زیادی احتیاج دارد که یکی از آن‌ها سازه استاد و دیگری سازه رانر می‌باشد. 

خود این سقف‌ها جنس‌های مختلفی دارند که به صورت سه بعدی، موج دار و یا برجسته طراحی و تولید می‌‌شوند. باتوجه به اینکه چه دیوار یا سازه کنافی انتخاب می‌کنید، اجزای تشکیل دهنده آن‌ها متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید بسته به سلیقه خود، دیوار یا سازه‌ای را انتخاب کنید که مناسب فضای انتخابی باشد و یا برایتان مقرون به صرفه‌تر باشد. البته این نکته را نیز باید اضافه کنیم که طول عمر سازه‌های کناف بسیار بالا است، مگر اینکه بخواهید آن را تعمیر کنید.

تفاوت بین سازه استاد و سازه رانر چیست؟

باتوجه به اینکه سازه استاد و سازه رانر برای زیرسازی سقف‌های کناف و کاذب و اتصال آن‌ها به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، با هم شباهت‌ها و تفاوت‌های زیادی دارند. در صورتی که این دو سازه باهم کاملا مکمل هستند و موجب افزایش مقاومت ساختمان می‌شوند. به این شکل که در زمان زلزله نیرو و خسارت کمتری به ساختمان وارد شده؛ در نتیجه خرابی‌های کمتری به بار می‌آورد. اما در اینجا هستیم که تفاوت‌های سازه استاد و سازه رانر را به شما بگوئیم:

• سازه استاد دارای سطح مقطع C شکل و سازه رانر سطح مقطعی به شکل U دارد. 

• در سازه‌هایی که وزن کمی دارند، اعضای افقی ساختمان را به وسیله رانر و اعضای عمودی را به وسیله استاد می‌سازند. اما مسئله مهم این است که استادها به وسیله رانر تثبیت می‌شوند. 

• سازه استاد که به شکل عمودی در دیوارهای خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد، در فاصله‌های متفاوتی از هم به طول ۳۰، ۴۰ و ۶۰ سانتی متری متصل می‌شوند. این زیرسازه‌های اصلی به پانل‌ها وصل می‌شوند. در حالت کلی استاد انواع متفاوتی دارد که هر کدام از آن‌ها فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهند. 

• سازه‌های استاد به صورت سازه اصلی باربر هستند که تحمل بارهای سنگین را دارند؛ اما سازه رانر به عنوان یک سازه غیر باربر محسوب می‌شود.

• رانر به عنوان قسمت افقی قاب فولادی استفاده می‌شود و سازه استاد نیز در کف و سقف جهت هدایت سازه به کار برده می‌شود. 

• در دیوارهای کاذب، این سازه تحت عنوان سازه هادی استفاده می‌شود. 

خرید سازه رانر و قیمت آن

برای اینکه بتوانید سازه رانر را در انواع مختلف خریداری کنید، لازم است قبل از هرچیزی آشنایی لازم را با عملکرد این سازه داشته باشید. علاوه بر این موضوع، این امکان برای شما فراهم شده تا بتوانید با سازه‌های دیگری همچون سازه ال ۲۵ که کاربرد زیادی در عملکرد کناف سقف کاذب دارد آشنا شوید. بدین منطور کافیست بر لینک قرار داده شده کلیک کنید. قیمت سازه رانر، توسط عوامل متفاوتی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اما می‌توانید به راحتی برای استعلام قیمت این محصول با کارشناسان AJV ارتباط بگیرید. کارشناسان ما، علاوه بر ارائه‌ی مشاوره‌ی مفید در این زمینه به شما کمک می‌کنند بهترین محصول را انتخاب و خریداری کنید.


دانلود مجموعه عکس وکتور و لوگو تلفن png رایگان با کیفیت بالاسوالی دارید؟ پاسخگوی شما هستیم.

جهت خرید عمده‌ی انواع تایل با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید

تماس با واحد فنی و مهندسی