آیا با کناف سقف کاذب یا انواع دیوار کاذب آشنا هستید؟ امروزه شاهد حضور بیش از پیش این مصالح در صنعت دکوراسیون هستیم. با توجه به رایج بودن استفاده از کناف سقف کاذب و همچنین انواع دیوار کاذب، بهتر است اطلاعات بیشتری در مورد این مصالح کسب کنید. با توجه به آشنا بودن شما با کناف سقف کاذب، قصد نداریم به سمت ارائه توضیح درباره آن برویم. احتمالاً تا حدودی با دیوار کاذب نیز آشنایی دارید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از اجزای زیرسازی دیوار کاذب که نقش بسیار مهمی در نصب و اجرای آن دارد آشنا کنیم. این سازه، سازه استاد نام دارد. سازه استاد، یکی از ضروری‌ترین سازه‌ها برای نصب دیوار کاذب، محسوب می‌شود و بدون استفاده از این سازه، امکان نصب و اجرای دیوار کاذب وجود ندارد. 

در نتیجه یکی از الزامات اجرای دیوار کاذب، سازه استاد است. با توجه به اهمیت این سازه، قصد داریم شما را با سازه استاد، کاربرد، انواع و عملکرد آن در دیوار کاذب آشنا کنیم. برای کسب اطلاعات تکمیلی و آشنایی با موارد ذکر شده، بهتر است مقاله را تا انتها مطالعه کنید. همچنین اگر تا به امروز با دیوار کاذب نسوز و ضد حریق آشنا نشده‌اید، پیشنهادمان این است بر روی لینک مربوطه کلیک کنید و اطلاعاتتان را در این زمینه افزایش دهید. مطلب مذکور می‌تواند در این زمینه برای شما مفید واقع شود.

سازه استاد چیست؟

سازه استاد، به زبان لاتین به صورت STUD  نوشته می‌شود. از این سازه با نام پروفیل C نیز یاد می‌شود. سازه استاد می‌تواند به عنوان ساختار زیر ساز کناف سقف کاذب، دیوار کاذب و حتی در کف ساختمان نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در دیوار کاذب، سازه استاد تشکیل دهنده قسمت عمودی زیرسازی یا اسکلت دیوار کاذب است. سازه استاد به تعداد مورد نیاز برای نصب تهیه شده و در فواصل 30، 40 و 60 سانتی متری تعبیه می‌شود. این سازه طبق استانداردهای DIN  و NF تهیه شده است. سازه استاد کاربرد زیادی در عملکرد دیوار کاذب دارد و آشنایی با آن می‌تواند برای افراد فعال در صنعت ساختمان‌سازی حیاتی و ضروری محسوب شود.

انواع سازه استاد

سازه استاد در 4 نوع تولید می‌شود. هر سه نوع به روش نورد سرد تهیه شده و در ضخامت‌های 0.5 و 0.6 میلی متر قابل تهیه هستند. از انواع استاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. سازه استاد 26 یا C26

عرض سازه مورد نظر برابر با 26 میلی متر بوده و ارتفاع آن 40 میلی متر است. همچنین طول سازه، برابر با 3000 میلی متر می‌باشد.

2. سازه استاد 50

سازه استاد 50 دارای عرضی برابر با 50 میلی متر، طولی برابر با 3000 میلی متر و همچنین ارتفاعی برابر با 35 میلی متر است. 

3. سازه استاد 70

عرض سازه استاد برابر با 70 میلی متر، ارتفاع آن برابر با 40 و طول آن 3000 میلی متر است.

4. سازه استاد 100

این نوع سازه دارای عرضی برابر با 100 میلی متر است. همچنین ارتفاع این سازه نیز 100 میلی متر محسوب شده و طول آن 3000 میلی متر می‌باشد. 

کاربرد سازه استاد

برای تراز کردن می‌توان از سازه استاد بهره برد. در نصب دیوار کاذب، در مرحله زیر سازی، سازه استاد بر روی سازه رانر نصب می‌شود. کاربرد اصلی سازه استاد، به عنوان سازه باربر است. این سازه می‌تواند به سازه رانر ثبات و مقاومت ببخشد. سازه استاد برای آن دسته از سازه‌هایی که نیاز به دسترسی به کد حریق دارند نیز کاربرد دارد. 

مهم‌ترین مزایای سازه استاد چیست؟

همان طور که می‌دانید هر یک از سازه‌های ساختمانی دارای مزیت‌ها و ویژگی‌هایی هستند که باعث می‌شود با یکدیگر تمایز داشته باشند. در این میان سازه استاد نیز یکی از انواع دیوارهای کاذب محسوب می‌شود که ویژگی‌های مختلفی را به خود اختصاص داده است. این ویژگی‌‌ها عبارتند از:

• سازه استاد در مقایسه با سایر سازه‌ها و همچنین مصالح ساختمانی سنتی حجم کمتری به خود اختصاص داده است

• اگر از این سازه در ساخت ساختمان استفاده کنید، تا حدود زیادی هزینه‌های خود را کاهش داده‌اید

• سازه استاد امکان نصب ساده را به راحتی برای افراد فراهم کرده است

• با نصب سازه استاد می‌توان به تاسیسات مکانیکی و الکتریکی به میزان راحتتری دست پیدا کرد

• این سازه به راحتی قابل ترمیم و تعویض راحت می‌باشد

• این دیوار به اشکال مختلف ساخته می‌شوند و می‌توان سازه‌های هندسی زیادی را با آنان تولید کرد

• سازه استاد از انواع سازه‌های سبک و کم وزن ساختمانی به حساب می‌آید

• اگر از این سازه در ساختمان خود استفاده کرده‌اید باید بگوییم که در صورت وقایع طبیعی میزان خسارت کمتری را متحمل خواهید شد

پروفیل استاد ( stud ) چیست؟

یکی از انواع پروفیل‌هایی که در ساختمان سازی و همچنین دیوار کاذب کاربرد گسترده‌ای دارد پروفیل استاد c می‌باشد. جالب است بدانید که این پروفیل به طور معمول از فولاد گالوانیزه می‌باشد و در ساخت اسکلت سازی دیوارهای خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم است بدانید که این ساختار با استفاده از روش نورد سرد بوده و ضخامت قابل استفاده از آن نیز در حدود ۳ تا ۶ میلی‌متر تعیین شده است. 

اگر بخواهیم به نحوه نصب سازه استاد اشاره کنیم باید بگوییم که به صورت عمودی نصب شده و با توجه به پنل‌های نصب شده بر آن، از آن‌ها می‌توان در فاصله‌های ۳۰، ۴۰ و یا ۶۰ سانتی متری استفاده نمود. نکته شایان ذکر این است که پروفیل استاد در انواع سایزها تولید شده و باتوجه به نوع و وزنی که دارد می‌تواند ور مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

شکاف‌های روی بدنه استاد به چه منظور است؟

 اگر به سازه‌های استاد توجه کرده باشید متوجه می‌شوید که این سازه‌ها روی بدنشان شکافی به شکل H انگلیسی وجود دارد. مهم است بدانید که به طور معمول از شکاف H برای تاسیسات برقی و آبی استفاده می‌شود. در نتیجه اگر احتیاج داشتید که روی بدنه سازه استاد سوراخ‌هایی به وجود آورید، باید بدانید که این کار محدودیت دارد. مثلا اگر سازه C50 یا استاد 5 باشد، می‌توان روی دو لایه بالا فقط به اندازه دو سوراخ انجام داد. 

البته توجه داشته باشید که برای ایجاد کردت سوراخ در محل تاسیسات سازه استاد، نباید سوراخ‌های خیلی بزرگ به وجود آورید. شما باید به اندازه یک سوراخ کوچک روی بدنه ایجاد نمایید. اگر ابعاد سوراخ ایجاد شده بزرگ باشد، نمی‌توان وسیله گچ یا بتونه آن فضای خالی را پر کرد. قطر سوراخ باید به میزانی باشد که بتوان به وسیله چسب آکواریوم پر شود. 

تفاوت میان سازه استاد و رانر در چیست؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در رابطه با دیوارهای کاذب وجود دارد این است که از اجزای مختلفی شامل رانر، استاد و پنل به وجود آمده است. در ابتدا برای نصب کردن رانرها باید کف را تراز کرد و سپس بر روی سقف آن را متصل نمود. سپس این سازه در فاصله‌های مشخص شده روی استاد قرار گرفته و نهایتا روی پنل اصلی نصب می‌شود. جالب است بدانید که روی سازه رانر با استفاده از درزگیرهای مختص این کار هستند و همچنین بتونه‌ها پوشانده می‌شود. 

در نتیجه انجام این کار، سازه‌های رانر و استاد به یکنواختی می‌رسند. اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که سازه استاد و رانر با یکدیگر تفاوت‌هایی نیز دارند. البته نمی‌توان غافل شد که این دو سازه باهم مکمل هستند. از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که مربوط به سازه استاد و رانر می‌باشد عبارتند از:

• سازه‌های استاد با اشکال مختلف c مانند هستند؛ اما سازه رانر به شکل u می‌باشد

• در ساختمان‌هایی که سبک می‌باشد سازه‌های رانر به صورت افقی و همچنین سازه‌های استاد عمودی قرار گرفته است

• سازه‌های استاد که به صورت عمودی هستند در دیوارهای خشک به کار برده می‌شوند و با توجه به فضا در فاصله‌های مختلف قرار می‌گیرند. در صورتی که در سازه‌های رانر به این شکل نیست

مهم‌ترین مزایای دیوار کاذب کناف چیست؟

امروزه باتوجه به مزایای مهم و بی شماری که دیوارها و سقف‌های کاذب از جمله تایل گچی پانچدار به خود اختصاص داده‌اند، استفاده از آن‌ها بسیار بالا رفته است. جالب است بدانید که این سقف، علاوه بر کاربرد مهمی که در سازه‌ها دارد، به زیبایی آن‌ها نیز کمک‌های زیادی می‌کند. به همین علت سقف کاذب در اجرا و طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سایر مزایای مهم سقف کاذب عبارت است از:

• این سقف‌ها با سرعت بیشتری قابلیت نصب و اتصال دارند و در مقایسه با روش‌های سنتی زمان کمتری را برای نصب به خود اختصاص داده‌اند

• شاید برایتان جالب باشد که بدانید سقف کاذب، در مقایسه با سایر سازه‌های ساختمانی قیمت بسیار کمتری دارد

• بر خلاف تصور عده زیادی از افراد سقف کاذب در برابر سرما و گرما و یا حتی حرارت، مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهد

• از مهم‌ترین مزیت‌های سقف کاذب، اکوستیک بودن و عایق صوت بودن آن‌ها است

• از سقف کاذب در اجرا و طراحی‌های مختلف استفاده می‌شود

• سقف کاذب به راحتی قابل انتقال و جابجایی می‌باشد

• شاید برایتان جالب باشد که بدانید سقف‌های کاذب در برابر رطوبت، آتش سوزی و یا حتی زلزله نیز مقاومت بالایی دارند

مهم‌ترین نقش یک دیوار کاذب

اگر بخواهیم به یکی از مهم‌ترین نقش‌های دیوار کاذب اشاره کنیم بدون شک طراحی داخلی دکوراسیون و یا جدا کردن قسمت‌های مختلف ساختمان را مثال می‌زنیم. در حالت کلی ساختار دیوار کاذب با استفاده از موادی مانند قاب‌های فولادی سبک می‌باشد. نکته جالب توجه این است که یک دیوار کاذب می‌تواند باعث شود که فضای ذخیره سازی در منزل افزایش پیدا کند. به عنوان مثال با قرار دادن دیواره و قفسه در کنار دیوار کاذب، امکان ذخیره سازی آن را افزایش داد. شما می‌توانید با استفاده از دیوار کاذب و رنگ و نقش‌های مختلف آن، فضای منزل و یا اداره را جذاب‌تر جلوه دهید. 

علاوه بر تمام این موارد باید اضافه کنیم که دیوارهای کاذب، قابلیت تعمیر و نگهداری بیشتری دارند. به این معنا که می‌توان دیوارهای کاذب را به راحتی تغییر و یا تعمیر کرد. به این علت که دیواره‌های کاذب، ساختار سبک‌تر و کم هزینه‌تری دارند. نکته دیگر این است که این دیوار در واحدهای تجاری کوچک و بزرگ قابل استفاده می‌باشد. به شکلی که در واحدهای تجاری کوچک، از دیوارها کوچکتر و در واحدهای تجاری بزرگ، از دیوارهای کاذب بزرگتر استفاده می‌شود. 

اما چیزی که برای همه افراد حائز اهمیت می‌باشد استحکام بالای این سازه است. در دنیای امروزه این دیوارها در دکوراسیون اداری نقش بیشتری دارند و برای کلیه کارکنان و کارمندان یک فضا و حریم شخصی پر آرامش فراهم می‌کند. باتوجه به مزیت‌هایی که دیوار کاذب دارد، بیشتر کسب و کارها و شرکت‌های تجاری ترجیح می‌دهند که از این سازه در ساختمان خود استفاده کنند. 

ساختار دیوارهای کاذب کناف

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دیوارهای کاذب از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است. این دیوارها به طور معمول از سه قسمت تشکیل شده که در ادامه مشاهده می‌کنید:

• سازه‌های رانر

• سازه‌های استاد

• پنل‌ها

گفته می‌شود که رانرها از اصلی‌ترین قاب‌های دیوار اصلی کاذب هستند که به طور عمده فولادی می‌باشند. از سوی دیگر باید اضافه کنیم که مقطع این دیوارها به شکل ناودان بوده و برای متصل کردن دیوار کاذب به دیواره‌های اصلی معمولا از این قاب‌ها استفاده می‌گردد. از سوی دیگر باید بگوئیم که درون قاب اصلی این مقاطع ناودانی شکل به گونه دیگری تقسیم می‌شود که اصطلاحا به آن سازه استاد می‌گویند. درزهایی که در بین صفحه‌ها مشاهده می‌‌کنید با استفاده از نوار و بتونه‌های مخصوص این کار درزگیری می‌گردد. در نتیجه سطحی که از این کار به دست می‌آید قابل اجرای رنگ، کاغذ دیواری و یا سایر پوشش‌ها می‌باشد که امکان دستیابی شما به سایر تاسیسات ساختمانی را فراهم می‌کند. 

سخن آخر

همانطور که متوجه شدید، حضور سازه استاد، در نصب دیوارکاذب، جهت زیرسازی اهمیت قابل توجهی دارد. در نتیجه خرید این سازه برای افرادی که در صنعت ساختمان‌سازی مشغول به فعالیت هستند، حائز اهمیت است. جهت خرید انواع سازه استاد AJV این امکان را دارید تا با کارشناسان هلدینگ ساختمانی پیگاژ در ارتباط باشید. بدین منظور پاسخگو و مشاور شما هستیم. همچنین مطالعه‌ی مقاله‌ی سازه ال ۲۵ و کاربرد آن در کناف سقف کاذب، می‌تواند شما را با این سازه تا حد زیادی آشنا کند.


دانلود مجموعه عکس وکتور و لوگو تلفن png رایگان با کیفیت بالا

سوالی دارید؟ پاسخگوی شما هستیم.

جهت خرید عمده‌ی انواع تایل سقفی با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید

تماس با واحد فنی و مهندسی